18 January 2010

Modeshow

Op 27 november 2009 vroeg Hugo, een vriend van mij, of ik zin had om een modeshow te fotograferen. Geen gewone modeshow, maar een modeshow met 2e hands kleding. De locatie was een oude verlaten hal op Strijp-S, naast het area51 gebouw.

Het idee was dat er een aantal 2e hands kleding winkelketens waren die kleding beschikbaar hadden gesteld om te “verloten” onder het publiek. De modellen lieten verschillende setjes kleding zien en de mensen uit het publiek konden deze kleren winnen. Daar moest echter wel wat voor gedaan worden. Om voor de kleding in aanmerking te komen moesten de dames uit het publiek doen waar dames goed in zijn, namelijk zo hard mogelijk bleren, schreeuwen en / of krijsen! Eerst vanuit hun stoel en als er geen beslissing genomen kon worden wie het hardst had geschreeuwd moesten zij een “schreeuw-battle” tegen elkaar uitvoeren door om de beurt door de microfoon te schreeuwen. De winnaar mocht dan (al dan niet blij huppelend terug naar haar stoel, dat doen dames nou eenmaal ook) als gelukkige winnares het kledingsetje aan het einde van de avond ophalen.





Alles werd gedaan door vrijwilligers. Er waren een aantal tafels achter elkaar gezet en er waren wat lampen neergezet. Aan weerszijden waren stoelen geplaatst voor ongeveer 100 mensen. Er was een DJ die wat muziek draaide en af en toe op gepaste momenten wat toepasselijke geluidsamples kon afspelen. Een enthousiaste jongen presenteerde de hele show en riep om wat de modellen allemaal aan hadden. Ook was er een bar neergezet voor de nodige zuiperij. Naast dit alles waren er wat fotografen opgetrommeld, vooral om de sfeer wat beter neer te kunnen zetten.





Het fotograferen van een modeshow leek mij eigenlijk altijd kinderspel en ik begreep eigenlijk nooit waarom fotografen zoiets nou leuk vinden om te doen. Een beetje wachten tot het model voor je neus staat wat fotootjes achterelkaar schieten en je bent klaar. Dit viel dus echter enorm tegen! De modellen lopen redelijk snel heen en weer en ja ze staan wel stil als ze aan het einde van de loopplank staan, maar het leukst zijn toch de foto’s dat je ze strak over de catwalk ziet lopen. Het moeilijke is om terwijl de dames naar je toe lopen de foto scherp te krijgen en ook om deze goed belicht te krijgen. Ik heb gewoon simpel met opzetflitser recht vooruit gefotografeerd, maar hoe ik mijn flitsbelichting ook instelde, of de foto’s waren net te donker of ze waren overbelicht. Bij nader inzien had ik mijn focussering moeten instellen op servo ipv one shot en misschien de flitser op manual, maar dan is het probleem dat als je een keer iets wilt fotograferen wat verder weg is dat de foto onderbelicht is. Om een lang verhaal kort te maken: Een groot deel van mijn foto’s was mislukt! Het lag gelukkig niet alleen aan mij. Ook Hugo had een hoop foto’s waarvan de belichting niet helemaal lekker was. Maar goed, het was wel erg leuk om een keer mee te maken en zeker in zo’n belachelijk lawaaierige miepjes toestand!









Aan het einde van de modeshow mocht iedereen uit het publiek gratis kleding uitzoeken uit een aantal kledingstalletjes. Het is erg fascinerend om te zien hoe de vrouwelijke medemens zo ontiechelijk uit haar dak kan gaan om wat stukken kledij te kunnen bemachtigen. Het lijkt mij onvoorstelbaar dat “wij” mannen keihard zouden gaan schreeuwen om een paar oude nikes o.i.d. te krijgen.





Peter van Delft

2 comments:

  1. Peter, goed om te lezen dat je deze mayhem hebt overleefd ;-) De vriendin van Hugo was ook model? Leuk artikel!

    ReplyDelete
  2. Hoi Frans, Ja was mooi om mee te maken!
    Hugo's vriendin was er niet bij.

    ReplyDelete